maanantai 10. lokakuuta 2016

Hinta

Viimeisin ruokaryhmä, jossa opeteltiin lisäämään reilusti kasviksia ruokavalioon ja valitsemaan  järkeviä, rakentavia ruoka-aineita kehonkoostumuksen ja voinnin tukemiseksi, päättyi kesäkuussa. Mahtava ryhmä, mahtavia tuloksia.

Ryhmät ovat antoisia ja niiden tuoma harrastuneisuus ja virkeys on hieno juttu.

Miksi siis uutta ryhmää ei  vieläkään olla aloitettu?


Suomi tarpoo aika syvällä suossa tällä hetkellä. Taloudellinen ahdinko on totta. Kulut kasvavat jatkuvasti. Sekä valtion, että yksilön tasolla. Sen huomaa ruokaryhmissä.

Ruokavalion ryhdistäminen alkaa näyttää elitistiseltä puuhastelulta. Jos aikoo syödä kuudella aterialla monipuolisesti kasviksia ja joka aterialla laadukasta proteiinia, on kukkaro todella lommollaan jo parin-kolmen päivän kuluttua. Se, että rakentavasti voi syödä vain korkeaa palkkaluokkaa edustava henkilö, ei istu ideologiaani.

Omat valinnat kulkevat tarjousten ja kausituotteiden kautta, eikä siltikään ohjeistamaani kasvismäärää, saati proteiineja, ole vara ostaa. Joten en voi sitä toisillekaan vakuuttavasti tyrkyttää. Tällä hetkellä onkin pohdinnan alla ruokavalio, joka olisi terveellinen ja taloudellisesti kohtuullinen.  Omat valinnat vaikuttavat, mutta tilanne, jossa ainut hintatasoltaan mahdollinen  "proteiini" on halvin b-luokan grillimakkara, ei anna paljon valinnanvaraa.

Seuraava ryhmä käynnistyy, jos ja kun saan koottua hyvän ruokavalion kasaan niin, että se on hintatasoltaan järkevä.

Siihen asti motivaatiota haetaan resepteistä ja valinnoista, mitkä ovat juuri nyt omalle kukkarolle sopivia. Ehkä vielä jossain vaiheessa uusi ryhmä käynnistyy.


Käytös mitä ei vahvisteta, vaimenee

Kolumniteksti on ajankohtainen vuoden ympäri, joten laitetaan se tännekin talteen:

Laihdutus on helppoa. Kun opetellaan syömään tarpeeksi paljon, riittävän usein, oikeita annoskokoja ja hyviä valintoja. Lisäksi tarvitaan itsetuntemusta.

Moni valittaa sokerinhimoa ja samalla vahvistaa sitä useilla teoilla.
Säännöllisen ateriarytmin unohtaminen on sokeriaddiktion vahvistamista. Hörnitään kupponen kahvia ja riipaistaan keksiä tai sämpylää päälle.
Kun ruho ei saa säännöllisesti hyvää ravintoa, alkaa aivoille tulla viestiä hätätilasta, jossa matala verensokeri vaatii nopeita ja näyttäviä liikkeitä suklaapatukan muodossa. Sokeriaddiktiota vahvistaa myös puhe. Kun jaksaa kerrata, miten suklaa on vastustamatonta tai irtokarkit itselle se juttu, vahvistuu addiktio.
Myös tapasyöminen vahvistaa sokeriloukkua.  Oikeasti ei tee mieli, mutta työkaveritkin syö ja munkki on kuulunut kaveripiiriin jo vuosia.


Käytös mitä emme vahvista, menettää voimansa.
Kun yhdenkin kerran poikkeat tavasta, vaimennat addiktiota ja sokerihimo alkaa väistyä. Kun jätät kahvipullan ottamatta tai irtokarkkipussiin kätesi työntämättä. Vaikka haluaisit helppoa ja välitöntä mielihyvää sokerin kautta juuri nyt, älä toteuta mielihalua. Kokeile miltä käytöksen vaimentaminen tuntuu.  Keventynyt kroppa ja tasainen verensokeri on yleensä paljon palkitsevampi kuin sokerilla kehoon aiheutettu insuliinimyrsky.

Käytöksen vaimentamiseen on kaksi keinoa. Ensimmäinen on se simppeli: KIELTÄYDY.  Kun tekee mieli ottaa huttua, et ota. Turpa kiinni. Tämä radikaali toimenpide on erittäin vaikuttava. Voittajafiilis iskee nopeasti.
Toinen vaimentamismalli huonolle käytökselle on se, että vaihdetaan tapa parempaan. Ei menetetä ja luovuta, vaan saadaan ja otetaan.
Mieti mitä todella haluat? Listaa ylös tekoja sen saavuttamiseksi. Lähde toteuttamaan niitä määrätietoisesti.
Jos sinulla ei ollut aiemmin aikaa lukea tai laulaa, niin nyt on. Luovu hutusta ja ota tilalle laulu. Aina kun aiot napata huttua, nappaa suuhusi “Karjalan Marjaana” ja anna raikua.
Kirja, geokätköily, perhe, kuoro, espanjan kieli, sudoku, ulkoilu, käsityöt, taide, vapaaehtoistyö.
Sano oikeille asioille kyllä. Väärille ei.
Itseään täytyy kohdella kuin  koiranpentua: Ole määrätietoinen ja johdonmukainen.
Aikuinen ymmärtää, että  halutessaan jotain, täytyy jostain mahdollisesti luopua. Se mitä halutaan, tuo mukanaan paljon uutta hyvää. Se mistä luovutaan, vie mukanaan paljon sellaista mikä oli rasite.
Helppo ei tarkoita samaa kuin hyvä. Työn kautta saatu tulos on yleensä paljon parempi ja tyydyttävämpi kuin ilmaiseksi saatu. Näe hieman vaivaa ja vaimenna huono käytösmalli pienin askelin, ottamalla tilalle jotain, mikä on sinulle arvokasta. Aloita nyt.