torstai 8. elokuuta 2013

Pikana napaläskistä ja reisiselluliitista

Joskus on vaikea motivoitua lisäämään ruokavalioonsa vitamiineja, kivennäis- ja hivenaineita. Ainakaan purkista. Minun on helppo innostua hetkeksi, kuukaudeksi, pariksi. Mutta sitten:" Oho..en muistanu...Eiköhän minun ruokavalio ole niin monipuolinen, että saan kaiken tarvittavan puhtaasta ruoasta. Siitähän ne imeytyykin paremmin."



Lähden helposti tuolle linjalle ravintolisien kanssa. Luistelen riman ali ja uskon, että eiköhän ne tule ihan ruoasta vaan. Jos joku muukin sattuu kuulumaan tähän "turvallisen tuudittautumisen ja pois sulkemisen -heimoon", niin haluaisin mainita tässä pari motivaatiopointtia magnesiumlisän säilyttämisessä osana kehon hyvinvointia, huoltoa ja ruokavaliota.



Itselleni magnesium sitraatti on sellainen, joka ei  kuulu tähän
"Oho , unehtu" -luokkaan lainkaan. Muistan tasan varmasti joka ikinen ilta magnesiumlisän.(Seleeni, kalaöljyt, D- ja B-vitamiinit vielä välillä hakee paikkaansa...) Vaje tätä kivennäisainetta kohtaan olikin kehossani järkyttävä alkuvaiheessa.  Mutta nyttemmin se on tasaantunut. Vaikkakin helteillä ja osaksi muidenkin asioiden vuoksi joudun välillä huomattavasti lisäämään annostusta.



Joitakin ihmisiä motivoi ulkonäkö. Toisia terveys. Toisia vaivojen poistuminen ja hyvän olon lisäntyminen. Toisia kehon kokonaisvaltainen toimiminen. Sydämen hyvinvointi, ehkä diabeteksen ehkäiseminen ja hoito. Fyysisen suorituskyvyn paraneminen. Joitakin muistin ja aivotoiminnan aktivointi. Mikä kenelläkin. Ehkä joku haluaa tuon kaiken!

Magnesium on  monipuolinen kivennäisaine, joka toimii elimistössä aineenvaihdunnan osasena, solujen sisällä ja luustossa.

Magnesiumista on paljon tietoa ja se on hyvin mielenkiintoista. Sikäli, kun magnesium aiheena kiinnostaa, niin netti pullistelee tietoa ja siksi ajattelinkin vain listanomaisesti kirjoittaa tähän vaikutuksista. Lisätietoa löytyy  googlettamalla.



Ennen tuota listaa kuitenkin yksi ulkonäköpointti:
 Napaläski, tyynymäinen rasvakertymä alavatsalla.
 Se on monelle tuttu, mutta ei niin tervetullut ystävä. Napaläskin poistamiseen voidaan vaikuttaa Magnesiumlisällä!!!!! Siitä yksinkertaisesta syystä, että magnesiumlisä auttaa elimistön kortisolitasapainossa ja hillitsee sympaattisen hermoston  aktivaatiota. Kun magnesiumin sopivan tason vuoksi kortisolia erittyy oikeaan aikaan ja oikeat määrät, eikä sympaattinen hermosto hiillosta elimistöä jatkuvasti, niin napaläskillä on mahdollisuus "sulaa energiaksi", varastoitumisen sijaan.


Sama vielä toisinpäin: Kortisolin tuotanto häiriintyy, jos elimistössä on magnesiumin puutetta. Kortisoli on energia- ja stressihormoni, jonka tehtävä on pitää verensokeri riittävän korkeana vaativien tilanteiden aikana.  Kortisoli lisää rasvan varastointia nimenomaan vatsanseudulle ja estää rasvan kuluttamista energiaksi.

Kortisoli...tuo mahtava-ikävä hormoni. Jos sapelihammastiikeri meitä vaanii, niin ihana on se, että kortisolia pukkaa kehoon ja karkuun pystyy juoksemaan!! Mutta  monimutkainen on se tilanne, kun streesitekijät jäävätkin mielen- tai fyysisten rasitteiden vuoksi päälle ja kortisolia pukkaa kehoon ihan yli tarpeiden. Tai ali. Kortisoli vaurioittaa suolistoa, hidastaa aineenvaihduntaa, pitää yllä korkeaa verensokeria, lisää insuliinin eritystä, lisää sydän- ja verisuonitautien riskiä, kohottaa verenpainetta, heikentää vastustuskykyä ja soseuttaa lisämunuaiset.


Jos erittäin selkeästi esitetty ja vakaata tietämystä sisältävä teksti kiinnostaa  kortisolin osalta tai oikeastaan miltä osalta terveyttä tahansa, niin suosittelen taas. Miljoonannen kerran Kaisa Jaakkolan Hormonitasapaino-kirjaa. Sieltä löytyy todella kattavasti tietoa!!!!!!



Mutta lyhyesti: Magnesiumlisä auttaa napaläskin poistamisessa!!!

Sen lisäksi magnesiumlisän etuja:
  • Parantaa unen laatua (Rauhoittaa sympaattista hermostoa)
  • Poistaa kortisolia elimistöstä
  • Kohottaa fyysistä suorituskykyä
  • Auttaa treenistä palautumisessa: vaikuttaa lihassolujen aineenvaihdunnassa
  • Auttaa poistamaan ja ehkäisemään tulehduksia
  • Vahvistaa luustoa(magnesiumista 60% on luissa)
  • Suojaa sydäntä
  • Ehkäisee migreeniä
  • Lisää vastustuskykyä
  • Rauhoittaa hermoja
  • Hoitaa stressiä
  • "NUORENTAA JA VIRKISTÄÄ" Vaikuttaa oleellisesti soluaineenvaihduntaan: uusiutumiseen, jakautumiseen, entsyymien tuottamiseen.
Lista olisi vaikka kuinka pitkä.  "Tohtori Tolonen" on valitettavasti markkinoinut itsensä humpuukituotteistuksen huipulle, vaikka kyseisen tuotemerkin alta löytyy  hyviä tuotteita ja oikeaa tietoa.  Magnesiumista Tolosen sivut kertovat hyvin ja asiaa, mitä kannattaa käydä vilkaisemassa.



Toinen motivointi liittyi pellavansiemenrouheeseen. Sekin voi unohtua ja jäädä pussissa kaapin perälle, jos ei oikein ymmärrä tai muista tai tiedä sen hyötyjä elimistölleen.

Ruokalusikallinen aamuin-illoin. Liotettuna vaikka veteen. Tai ripoteltuna rahkan päälle. Miten kukakin tykkää. Suosittelen. Ulkonäössä motivointina käytettänköön tätä : SELLULIITTI POISTUU PELLAVANSIEMENROUHEEN AVULLA. 
No. Kenelläkään ei olisi selluliittia missään, jos sen saisi parilla lusikallisella pellavansiemenrouhetta poistettua. Mutta merkittävä maksan avittaja pellavansiemenrouhe kuitenkin on. Päivittäisessä käytössä se auttaa maksaa myrkynpoistossa ja näin ollen estää selluliittia lisääntymästä. Hyvän ja puhtaan ruuan, raikkaiden kasvisten, runsaan vedenjuonnin ja terhakan painoharjoittelun selkään kun vielä lisätään pellavansiemenrouheen käyttö päivittäin, ni jo on "raejuustomainen" ihonalaiskerros sielänä.

9 kommenttia:

  1. Minä jo säikähdin jotta ootko lopettanu kirjoittelemisen, mutta jostain syystä blogisi oli vain kadonnut mun lukulistalta.. Hienoa, että jaksat vielä kirjotella meidän iloksi :)

    VastaaPoista
  2. :D
    Blogipalvelin vaihtui jossain vaiheessa, eikä tässä kesällä ollut oikein sanottavaa...Tutkittavaa ja opiskeltavaa kyllä. Nyt aina toisinaan kirjoittelen, kun kentällä tulee mielenkiintoisia aiheita, mitä ei kerkeä loppuun asti siellä puida. Jatketaan sitten täällä! :)

    VastaaPoista
  3. Moikka!
    Tää ei kai lähettäny mun kommenttia, mutta kyselin että paljon magnesiumia on ok päivässä? Ite otan iltaisin yhden purutabletin, mutta kesällä hikoillessa tuntuu että suolaa varsinkin kuluu enemmän ym. Pitäiskö magnesiumia lisäillä?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kopioin tuohon aiheeseen aiemmasta bloggauksestani vastauksen ja linkitän sen sivun vielä tähän lisäksi Kaisa!!!!! Tuohon magnesiumin käyttöön ja annostukseen on Kaisa Jaakkolalta ihan loistavat ohjeet!!!

      Tässä siis kirjoitus ja annostusohje:

      MAGNESIUMSITRAATTI
      En ole kummoinenkaan vitamiinilisän käyttäjä. Tällä hetkellä käytän ainoastaan D-vitamiinilisää, mutta ehdoton kivennäisaine, jota käytän on MAGNESIUM!!!!!!! Ja ehdoton hivenaine: SINKKI!!!!! Näitä en unohda yhtenäkään iltana. Ja syön Jaakkolan ohjeenmukaisen annostuksen. Niin kauan joka ilta lisätään annostusta, kunnes aamulla tulee kiirus vessaan. Siitä yksi tabletti vähemmäksi, niin annos on oikea. 10 tabl. ei ole mikään HÄMMÄSTYTTÄVÄ asia..vaan karu totuus, jos magnesiumvaje on rankka.

      Ruoan tehoviljely ja prosessointi on käytännössä minimoinut ravinnosta saatavan magnesiumin. Ja kun vielä maaperämme on mineraaliköyhää, jossa kasvikset, viljat,hedelmät ja pähkinät kasvavat, niin on luonnollista, ettei ELINTÄRKEÄÄ magnesiumia saada ravinnosta riittävästi.
      Googlettamalla magnesiumista tai esim. magnesiumin puutteesta löytää hirveän määrän hyviä asioita, mitä magnesium keholle tekee. Miten keho TARVITSEE magnesiumia!!!

      Itse vaihdoin magnesiumpurkillisen loputtua merkkiä ja epähuomiossa ostin magnesiumsitraatin sijasta magnesiumoksidia, jonka vaikutus on tutkijoiden mukaan yhtä kehno kuin placebo-tablettien. Kun huomasin erheeni(olossani ensin ja sitten tartuin purkkiin ja luin, notta mitäs se tämä olikaan) vaihdoin magnesiumsitraattiin ja kyllä! Toimii.

      Jaakkolan Hormoonitasapainokirja s.266-270 on ihanaa luettavaa. Suosittelen.

      Ja tässä tuo koko bloggaus:
      http://tahdonvoimaa5.blogspot.fi/2013/02/magnesiumsitraatilla-unella-hoikaksi-ja.html

      Poista
  4. Minä käytän magnesiumia levottomiin jalkoihin ja muistan sen ottaa joka ilta tai tarvittaessa useamman. Levottomat jalat on harmiton mutta kiusallinen vaiva joka estää nukkumasta ja josta kärsin monta vuotta. Magnesium auttaa siihenkin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentista!!!!!!! Hyvä huomio!!!!! Itsellä on tuo sama kokemus, levottomat jalat eivät magnesiumin syöjää vaivaa!!!!!!!!

      Poista
    2. Hei! Magnesium on täälläkin käytössä. Minua kiinnostaa laihduttajana (pitkä "ura" siinä takana, ei näkyviä tuloksia) kromi josta olen lueskellut mutta en vielä kokeillut. Kromin pitäisi vähentää makeanhimoa mutta onkohan siitä muuten laihduttajalle hyötyä:)Auttaako se laihtumaan:)

      Poista
    3. Heippa!! Hyvä kommentti ja asian nosto esiin tuosta Kromista!!!!!!


      Kromi kyllä "auttaa lahduttamaan" :) . Tutkimustulosten mukaan kromi vaikuttaa juuri makeanhimoon. Miksi!? Se vaikuttaa verensokeritasoihin!!!! Ja tästä aiheesta olen aiemmin kirjoitellutkin. Ja varmasti moni on lueskellut ja tietää, miten hirvittävän tärkeä asia on se, ettei verensokeri heittelisi kovin hurjasti ja ettei sitten pääsisi tulemaan niitä insuliinipiikkejä..Eli todella suuri rasite kropalle on tuo insuliinitasojen ja verensokerin mylläkkä.....

      Ja jos verensokeri pidetään hyvällä syömiselle tasaisena ja sen lisäksi otetaan hivenainelisänä kromia, niin kyllä. AUTTAA LAIHTUMAAN. On hyvä tukitoimi!!!!! Tässä vielä linkki siihen teksiini, mitä olen insuliinista ja verensokerista ja laihtumisesta aiemmin kirjoitellut..ja KROMI SIIS TASAPAINOTTAA VERENSOKERIA.

      On siitä mainittu muissakin teksteissä, muttta tuolta ainakin löytyy:



      http://tahdonvoimaa5.blogspot.fi/2013/02/pornovartalo-2013.html

      Poista
  5. Moikka

    Törmäsin sattumalta tähän sun vanhaan kirjoitukseen, ja tuli mieleen kun puhut tässä magnesiumista, että oisitko ollut kiinnostunut laittamaan mun tekemän magnesium infograafin tähän loppuun?

    Löytyy osoitteesta http://lisaravinnetieto.com/magnesiumin-puute/ jos haluut!

    VastaaPoista