torstai 26. tammikuuta 2017

Jojo-laihduttaja ja ruokariippuvainen tasapainoon addiktiolla?


Ruokaryhmiä vetäessäni olen kohdannut ihmisiä, joilla on omasta mielestään korjattavaa ruokailussaan. He ovat tyytymättömiä ja siksi haluavat lähteä muuttamaan asioita ryhmän tuella.

Ryhmissä työstetään erilaisten viikkotehtävien muodossa ruokarytmiä, hyviä valintoja, minäkuvaa, unen tärkeyttä, liikuntaa, itsetuntoa, rajojen asettamista, arjen hallintaa, kiitollisuutta, järjestystä, rentoutta, tyytyväisyyttä, onnellisuutta, turhamaisuutta, omaa tietä, terveyttä, sairautta jne.

Osa löytää työkalut siihen, mitä elimistö ja oma elämä kaipaa. Ruokailusta tulee nautinto, kiitollisuuden aihe ja terveyttä tukeva normi. Paino pysyy luontaisesti järkevänä ja kehonkoostumus rasvan, lihasten ja nesteen suhteen terveenä.


Mutta jos homma on niin helppoa, niin miksi ihmeessä on ihmisiä, joille liika sokeri/suola/rasvanapostelu on uuvuttava ja kehoa pahoinpitelevä ongelma? Miksi joku syö aina yli annoskoon ja kulutuksen?  Miksi kaikilla hyvinvointivaltiossa elävillä ei ole terveyden suhteen optimaalinen kehonkoostumus, jos terveellinen ruokailu ja liikunta on niin helppoa? Muutama työkalu ja vartalo on hyvässä kunnossa. Miksi se ei toimi kaikille?



Ehkä RUOKARIIPPUVUUS on selitys? Suvi, kertoo Anna-lehden artikkelissa oman tarinansa. Hän kertoo, miten jojo-laihduttaminen oli hallinnut miltei koko hänen elämäänsä, kunnes hän oivalsi, että hänen on tartuttava riippuvuuden hoitoon.  Hän kertoo artikkelissa "hoitokeinot", jotka eivät taida yllättää ketään. Järkevä rytmi, ei ruokaa TV:n ääressä, hyvät valinnat jne. jne.




Entä jos on jo kokeillut tuota kaikkea, eikä oma jojoilu silti lakkaa? Paino saattaa pudota, kun tarttuu työkaluihin, mutta työkaluista kiinni pitäminen on silti työlästä, mahdotonta ja lipsuilevaa?  Tiedostettu on hyvän rytmin ja valintojen tuoma ihana vaikutus oloon,  MUTTA SILTI homma ei toimi. Vanhat, huonot tavat palaavat säännöllisin väliajoin joka tapauksessa. Riippuvuus kalvaa.



Ruokariippuvuudesta on  paljon tietoa, jota voi kiinnostuessaan käydä tutkimassa. Jos tuntuu, että omassa elämässä tekee valintoja, joista ei koidu hyvää itselle ja ympäristölle, kannattaa asiaan tarttua. Tutkia ja pohtia, mitä sille voisi tehdä. Ehkä jojoilun taustalla on ruokariippuvuus, jota voisi työstää?
Hyviä, kuvaavia toipumistarinoita aiheesta löytyy projektin sivuilta lisää.


Ruoka-ja riippuvuusprojekti kirjoittaa riippuvuudesta näin:

"Riippuvuuden tunnistamisessa on tärkeää tarkastella riippuvuuden aiheuttamia negatiivisia vaikutuksia ihmisen elämässä.
 Toipumisen kannalta on oleellista ymmärtää mihin tunnetiloihin sairastunut on hakenut lohtua tai mielihyvää. Ihminen voi käyttää ruokaa, päihteitä tai pelaamista täyttämään henkistä tyhjiötään, turruttamaan negatiivisia tai pelottavia tunteitaan, selvitäkseen sietämättömästä ulkoisesta tilanneesta, hoivatakseen kokemaansa traumaa tai hylkäämistä, tai auttaakseen itseään selviytymään sosiaalisissa tilanteissa. Riippuvuutta aiheuttavan aineella tai toiminnalla on siis jokin tarkoitus riippuvaiselle."


On hyvä selvitellä itselleen miksi ja mitä tunnetiloja käsittelee ruokailutottumuksillaan. Mitä tyhjiötä täyttää, mitä traumaa hoitaa ja mihin tarkoitukseen ruokariippuvuutta käyttää.


Alkoholismi on varmasti kaikille tuttu sana, kun puhutaan  riippuvuudesta. Alkoholismin taustalla on osaltaan samat mekanismit, kuin minkä tahansa muun addiktion. Tunteiden lisäksi kemiallinen riippuvuus on vahva ja mitä nuorempana addiktion on aloittanut ja mitä pidempään ja runsaammin on jatkanut, sitä enemmän on aivokudosta tuhonnut. Siksi hoitaminen on hyvin hankalaa. Tuhottu aivokudos on vienyt mennessään paljon. Puhumattakaan tunteiden käsittelemättömyydestä, mitä alkoholin käyttö on aiheuttanut. Kehitys monella saralla on saattanut jäädä sille tasolle, milloin alkoholin käyttö on aloitettu. 



Selviytymistarinoitakin on. Alkoholismia voi hoitaa. Sairauden voi saada hallintaan. Usein kuultua on, että  alkoholiaddiktio vaihdetaan toiseen. Tullaan riippuvaiseksi uskosta, lenkkeilystä tai jostain muusta addiktoivasta. Usko voi olla julma ja vahingoittava riippuvuus, eikä lenkkeilykään liiallisena edistä terveyttä. 


Joten en tiedä onko toiseen addiktioon siirtyminen terve tapa reagoida vaikeisiin tilanteisiin, joita edellisellä addiktiolla on koettanut  paeta? On varmasti järkevämpää kohdata asiat ja selvittää ne, eikä paeta uuden addiktion pyörteisiin. Mutta jos toinen addiktio on mahdollisesti lievempi ja terveempi ja voi siten vaimentaa alkuperäistä addiktiota ja johdattaa ihmisen kohti asioiden hyvää käsittelyä, niin voisiko TOISEEN ADDIKTIOON siirtyminen olla yksi keino hoitaa itseään? 



Jos oma ruokailu on kohtuullisella tolalla, mutta siinä on pientä viilattavaa, niin jo tämän blogin "RUOKAVALIO" -välilehdeltä löytyy hyviä työkaluja rytmin ja annoskokojen suhteen.  Tämän blogin muilta välilehdiltä löytyy jokunen hyvää tekevä resepti kokeiltavaksi, omaa arkiruokaa piristämään. 


Jos koet, että jotain pientä ruokariippuvuutta omissa tavoissa on havaittavissa, niin lienee hyvä lukaista edellinen teksti tästä blogista ja pohdiskella omaa itseä sitä kautta. Ehdottomasti myös  RUOKARIIPPUVUUS-sivustoa kannattaa selailla.  Sieltä löytyy vaikka mitä ja myös testi kyseisestä aiheesta. 

Jos ruokariippuvuus on vain tekemisen puutetta ja pientä turhautuneisuutta, niin uskallan suositella TOISEN ADDIKTION ottamista elämään.
                           
 Kevyt addiktio kevyen ruokariippuvuuden tilalle: 
  • Opiskele! Ala opiskella jotain ihanaa. Opiskelu on kuin pääsisi jatkuvasti availemaan aarrearkkuja ja lahjapaketteja.  Opiskele. Se on ihanista ihaninta. Addiktioista parhain. Opiskele vaikka  espanjan kieli. Kun osaat 20 sanaa, voit jo keskustella. Kun voit keskustella, voit oppia lisää. Kun opit lisää, se tuo intohimoa ja kun tulee intohimoa se tuo  elämään jotain uutta. Mitähän espanjan kieli voikaan tuoda? Kieliä voi opiskella mainiosti yksinään kirjojen, äänitteiden ja internetin kautta.  Esim:  ESPANJAN KIELEN ALKEISKURSSI, YLE  tai espanjankielen alkeet netissä  ¡Enhorabuena! ¡Felicidades!
  • Matematiikka, taloushallinto ja verotus. Siinä kolmikko, jonka haltuun ottaminen tuottaa yhtäaikaa mielihyvää ja massia. Aritmeettisen sarjan summakaava, nettokorkokanta ja diskonttaus. Kun matemaattinen addiktio iskee ja riippuvuuden hyödyntää oman talouden järkevään järjestelyyn, niin etu on melkoinen. Matematiikka on kuin jännittävä ja kiinnostava peli. Ja pelaaminen on riippuvaiselle houkutin. Kun osaat yhden kaavan, voit jo yhdistellä. Kun osaat yhdistellä, voit kasvattaa korkoja ja oppia lisää. Kun opit lisää, se tuo intohimoa ja kun tulee intohimoa, se tuo elämään jotain uutta. Talouslaskentaan löytyy harjoituksia ja materiaalia taas mielin määrin. Ala veroguruksi ja oman elämäsi sijoitusmeklariksi. Köyhäily on kivaa ja sillä voi vaikka rikastua!
  • Joogaa kotona. Nappaa matto lattialle ja sukat pois jalasta. Nauti.  Maistuu riippuvuudelta. Youtuben avulla pääset Adrienen jooga-oppiin.  Youtubesta löytyy joogaa mielin määrin.  Jos olet pikanapostelija, niin tässä suomenkielinen pikaherkku: 5 min. Aamujooga. Sama oppimisen ihanuus liittyy tähänkin addiktioon. Kun osaat liikkeen tai kaksi, voit jo yhdistellä. Kun osaat yhdistellä, voit oppia lisää. Kun opit lisää, se tuo intohimoa ja kun tulee intohimoa se tuo elämään jotain uutta. Mitähän kaikkea uutta jooga elämään voikaan tuoda?
  • Opettele soittamaan Ukuleleä tai kitaraa. Musiikin vaikutus on maaginen. Kun opit soinnun, voit jo soittaa yhden kappaleen. E-mollilla voi soittaa kanoottilaulun!
    Fiilistely. Se on yksi elämän tarkoitus. Musiikin avulla, varsinkin itse soittamalla VOI FIILISTELLÄ huolella! Avaa tämä addiktio ja päästä peto irti. Rockway antaa työkalut muusikolle youtube-kanavallaan, opettamalla kitaransoiton alkeet.

    Ukulenny opettaa helposti Ukulelen salat, joista ei voi olla innostumatta. Ukulele on soitin, jonka soittaminen nostaa elämänlaatua kolmanteen potenssiin, eikä virnettä naamalla voi estää. Ihana elämänhuume Ukulele! Hinta n. 30-100 euroa  ja pääset fiilistelemään auringonpaiste kasvoillasi.  Opettele soittamaan ja katso mitä se sinulle tuo. Soitin kuin karkki! 💖 Ei mikään turha lause ruokariippuvaiselle!
Palapelit, askartelu, kutominen, kyykyt, runot, letit, sudokut ...Ota mieleinen addiktio haltuun ja ryhdy riippuvaiseksi. Siitä terveyskin tykkää. Näihin kaikkiin harrasteisiin on oiva apu ja innostaja myös puhelimeen ladattavat erilaiset ohjelmat App-storesta. Harrastus kulkee mukana siellä, missä puhelinkin!

Jos tuntee itsensä avuttomaksi, menettää toivonsa. Avuttomuuden ja toivottomuuden oravanpyörä on uuvuttava. Älä ole avuton, tartu toimeen.

                                                     
 






maanantai 9. tammikuuta 2017

Tee testi ja onnistu!

Jos vuoden alku houkuttaa tarttumaan terveellisempiin elämäntapoihin, testaa itsesi. (alempana tekstissä linkit testeihin)


Voit saada hirveästi tsemppiä elämäntaparemonttiin valmennuksista ja ruokavalioista, mutta todellisen työn teet Sinä itse ja sen vuoksi on hyvä tuntea tarkemmin tyyppi, kenen kanssa olet tekemisissä.


Onnistuminen on ihan yhtä mahdollista yksin, ryhmässä tai valmentajan opeilla, mutta kaikissa pätee sama homma: SINÄ olet muutoksen kohde ja SINÄ olet tekijä. Siispä tutustuminen SINUUN on ykkösasia. Silloin onnistut siinä, mihin haluat päästä, mikä on sinulle tärkeää.



  1. PERSOONA
  2. TUNTEET
  3. HAAVEET
Kun nuo kolme asiaa ovat hanskassa, voit käyttää kaiken tahdonvoimasi luonnollisella tavalla tavoitteidesi saavuttamiseksi.



Sen lisäksi, että testien tekeminen on hauskaa ja virkistävää, on tuloksiin perehtyminen mielenkiintoista. On hyvä pysähtyä hetkeksi miettimään millainen ja kuka minä olen tänään. Mistä haaveilen, mikä tuottaa minulle iloa?



Nämä testit ovat hauska välipala arjessa. Samalla ne voivat olla tsemppaava työkalu kohti uusia seikkailuja. 

Varaa kupponen kuumaa ja rauhallinen hetki omaa aikaa. Tutustu siihen ainoaan ihmiseen, joka voi tehdä sinun elämästäsi täyteläisen seikkailun, tai vastaavasti marmattavan raahautumisriitin. Mikään itsen ulkopuolinen ei vaikuta elämässämme vallitsevaan onneen. Tyytyväisyys ja onni rakennetaan ja houkutellaan esiin itse. Onnellisuus on vain ja ainoastaan oma VALINTA.


Valittamiseen, epäkohtien bongailuun ja tyytymättömyyteen kykenee jokainen. Se on helppoa, yksinkertaisen puuhaa. Tyytyväisyys ja onni vaatii jo vähän ajattelua. 



Itsetuntemusta, elämäntaparemonttia ja ajattelua virkistämään siis:

  1. PERSOONA-testi: 
     Persoonallisuustesti
  2. TUNTEET- testi: 

  1. HAAVEET-peli: 


 Anna-lehden artikkelissa sanotaan: "Pilvilinnojen rakentelu ja taivaanrannan maalailu ovat terveen mielen leikkiä. Ja jos niin haluaa, ovat ne ensimmäinen askel muutokseen."
-lue koko artikkeli tästä: Haaveilu.

"Mutta eikö olisi paljon helpompi tarttua elämäntaparemonttiin ammattitaitoisessa valmennuksessa ja maksaa siitä, niin motivaatiota olisi enemmän?" Kyllä. Se on yksi vaihtoehto. Ihan hyvä tie.  



Mutta kolme mukavaa askelta kannattaa ottaa haltuun joka tapauksessa: Persoona, tunteet ja haaveet. 
Tahdonvoimaa on helpompi käyttää, kun tietää minkälaisen persoonan kanssa on tekemisissä ja mistä tyyppi haaveilee. (testien tulokset kannattaa laittaa ehkä talteen. Joskus voi sitten sopivalla hetkellä, ehkä vuosien päästä, tarkastaa onko mahdollisesti kasvua tapahtunut.)


Anna palaa ja roihuta!


maanantai 10. lokakuuta 2016

Hinta

Viimeisin ruokaryhmä, jossa opeteltiin lisäämään reilusti kasviksia ruokavalioon ja valitsemaan  järkeviä, rakentavia ruoka-aineita kehonkoostumuksen ja voinnin tukemiseksi, päättyi kesäkuussa. Mahtava ryhmä, mahtavia tuloksia.

Ryhmät ovat antoisia ja niiden tuoma harrastuneisuus ja virkeys on hieno juttu.

Miksi siis uutta ryhmää ei  vieläkään olla aloitettu?


Suomi tarpoo aika syvällä suossa tällä hetkellä. Taloudellinen ahdinko on totta. Kulut kasvavat jatkuvasti. Sekä valtion, että yksilön tasolla. Sen huomaa ruokaryhmissä.

Ruokavalion ryhdistäminen alkaa näyttää elitistiseltä puuhastelulta. Jos aikoo syödä kuudella aterialla monipuolisesti kasviksia ja joka aterialla laadukasta proteiinia, on kukkaro todella lommollaan jo parin-kolmen päivän kuluttua. Se, että rakentavasti voi syödä vain korkeaa palkkaluokkaa edustava henkilö, ei istu ideologiaani.

Omat valinnat kulkevat tarjousten ja kausituotteiden kautta, eikä siltikään ohjeistamaani kasvismäärää, saati proteiineja, ole vara ostaa. Joten en voi sitä toisillekaan vakuuttavasti tyrkyttää. Tällä hetkellä onkin pohdinnan alla ruokavalio, joka olisi terveellinen ja taloudellisesti kohtuullinen.  Omat valinnat vaikuttavat, mutta tilanne, jossa ainut hintatasoltaan mahdollinen  "proteiini" on halvin b-luokan grillimakkara, ei anna paljon valinnanvaraa.

Seuraava ryhmä käynnistyy, jos ja kun saan koottua hyvän ruokavalion kasaan niin, että se on hintatasoltaan järkevä.

Siihen asti motivaatiota haetaan resepteistä ja valinnoista, mitkä ovat juuri nyt omalle kukkarolle sopivia. Ehkä vielä jossain vaiheessa uusi ryhmä käynnistyy.


Käytös mitä ei vahvisteta, vaimenee

Kolumniteksti on ajankohtainen vuoden ympäri, joten laitetaan se tännekin talteen:

Laihdutus on helppoa. Kun opetellaan syömään tarpeeksi paljon, riittävän usein, oikeita annoskokoja ja hyviä valintoja. Lisäksi tarvitaan itsetuntemusta.

Moni valittaa sokerinhimoa ja samalla vahvistaa sitä useilla teoilla.
Säännöllisen ateriarytmin unohtaminen on sokeriaddiktion vahvistamista. Hörnitään kupponen kahvia ja riipaistaan keksiä tai sämpylää päälle.
Kun ruho ei saa säännöllisesti hyvää ravintoa, alkaa aivoille tulla viestiä hätätilasta, jossa matala verensokeri vaatii nopeita ja näyttäviä liikkeitä suklaapatukan muodossa. Sokeriaddiktiota vahvistaa myös puhe. Kun jaksaa kerrata, miten suklaa on vastustamatonta tai irtokarkit itselle se juttu, vahvistuu addiktio.
Myös tapasyöminen vahvistaa sokeriloukkua.  Oikeasti ei tee mieli, mutta työkaveritkin syö ja munkki on kuulunut kaveripiiriin jo vuosia.


Käytös mitä emme vahvista, menettää voimansa.
Kun yhdenkin kerran poikkeat tavasta, vaimennat addiktiota ja sokerihimo alkaa väistyä. Kun jätät kahvipullan ottamatta tai irtokarkkipussiin kätesi työntämättä. Vaikka haluaisit helppoa ja välitöntä mielihyvää sokerin kautta juuri nyt, älä toteuta mielihalua. Kokeile miltä käytöksen vaimentaminen tuntuu.  Keventynyt kroppa ja tasainen verensokeri on yleensä paljon palkitsevampi kuin sokerilla kehoon aiheutettu insuliinimyrsky.

Käytöksen vaimentamiseen on kaksi keinoa. Ensimmäinen on se simppeli: KIELTÄYDY.  Kun tekee mieli ottaa huttua, et ota. Turpa kiinni. Tämä radikaali toimenpide on erittäin vaikuttava. Voittajafiilis iskee nopeasti.
Toinen vaimentamismalli huonolle käytökselle on se, että vaihdetaan tapa parempaan. Ei menetetä ja luovuta, vaan saadaan ja otetaan.
Mieti mitä todella haluat? Listaa ylös tekoja sen saavuttamiseksi. Lähde toteuttamaan niitä määrätietoisesti.
Jos sinulla ei ollut aiemmin aikaa lukea tai laulaa, niin nyt on. Luovu hutusta ja ota tilalle laulu. Aina kun aiot napata huttua, nappaa suuhusi “Karjalan Marjaana” ja anna raikua.
Kirja, geokätköily, perhe, kuoro, espanjan kieli, sudoku, ulkoilu, käsityöt, taide, vapaaehtoistyö.
Sano oikeille asioille kyllä. Väärille ei.
Itseään täytyy kohdella kuin  koiranpentua: Ole määrätietoinen ja johdonmukainen.
Aikuinen ymmärtää, että  halutessaan jotain, täytyy jostain mahdollisesti luopua. Se mitä halutaan, tuo mukanaan paljon uutta hyvää. Se mistä luovutaan, vie mukanaan paljon sellaista mikä oli rasite.
Helppo ei tarkoita samaa kuin hyvä. Työn kautta saatu tulos on yleensä paljon parempi ja tyydyttävämpi kuin ilmaiseksi saatu. Näe hieman vaivaa ja vaimenna huono käytösmalli pienin askelin, ottamalla tilalle jotain, mikä on sinulle arvokasta. Aloita nyt.

perjantai 3. kesäkuuta 2016

Hyvä ja herkullinen ruokavalio

1. Syötkö sinä muuta kuin kasviksia?
2. Herkutteletko sinä ikinä?

Napakan niskaotteen naiset saavat kuulla näitä kysymyksiä aika usein. Samoin kaikki ryhmäläiset, jotka ovat Tahdonvoimaa-ruokavaliolla matkaansa taittaneet vuosien aikana. Pornovartaloista Sporttisiin-Villikissoista-Sektorin kärkeen jne...



Vastaukset ovat:
1.Kyllä. Syön kuusi kertaa päivässä varmasti ja herkullisesti muutakin kuin kasviksia, mutta syön kuusi kertaa päivässä myös kasviksia.
2.Kyllä. Herkuttelen kuusi kertaa päivässä laadukkaasti. Ateriani sisältävät joka päivä halutessani suklaakakkua, pizzaa, pihviä tai vaikka jäätelöä, mutta aina MYÖS kasviksia.

Ja kyllä. Myös matkoilla, reissuissa, työpaikalla ja kiireessä voi syödä laadukkaasti. Vaatii sen ämpärin ja hieman viitseliäisyyttä. Fressi olo kyllä  korvaa sen valmisteluun käytetyn ajan.

Ja useimmiten ruuan valmistelu on parasta meditaatiota. Lapsiperheessä se on mahtavaa yhdessä puuhailua ja kuorimisen & pilkkomisen lomassa on mukava myös huudattaa musiikkia ja tepastella tanssiaskelia. Tai paistamisen ja kypsyttelyn aikana keskittyä kirjan lukemiseen lieden poristessa hiljalleen vieressä. Ruuan valmistelu on etuoikeus. Onni.  Ei rasite.
Ja kyllä. Pulla ja täytekakku voi olla herkkua, mutta on olemassa tuhansia muitakin makeita herkkuja. Myös rakentavia.



Napakka niskaote on ollut tähän asti menestyvä ja mahtava tiimi. Ykkösketjussa peluutetaan koko joukkuetta. Kuvat kertovat, joten teksti vaietkoon.
 Meidän joukkue ei hae MM-kultaa, mutta KH-kultaa me haetaan. Ja se on varmasti meidän. Ei epäillä hetkeäkään.


Simppeli keino hyvänolon syömiseen ja fressiin oloon on : Syö niin paljon herkullista ja hyvää, ettei heikkoarvoinen huttu mahdu joukkoon.

KUVAT NAPAKAN NISKAOTTEEN NAISILTA: Lihaa, kalaa, kanaa, munaa, leipää, voita, juustoa, makkaraa, kinkkua, puuroa, perunaa, marjoja, raejuustoa, suklaata, kakkuja, keksejä, jäätelöä, pizzaa, hamppareita, plättyjä, piirakoita, KASVIKSIA jne:

Raakasnickers

Suklaa Crumble-kakku