maanantai 17. helmikuuta 2020

Vähemmän murehtimista

Joskus päässä saattaa pyöriä useita asioita, joihin pitäisi tarttua, mitkä tulisi muistaa, joista täytyisi huolehtia ja joita kuuluisi työstää.

Toisinaan tätä piinallista tekemättömien asioiden listaa pyörittelee päässään vuorokaudet ympäri. Univaikeudet ja rauhattomuus haittaavat arjesta nauttimista.



Nämä tekemättömät työt, muistettavat asiat, sovitut tapaamiset ja mieltä kaihertavat ajatukset ikäänkuin availevat ihmisen mielessä ovia, jättäen ne apposen auki. Ihmisen mieli on sen vuoksi rauhaton, eikä rentoutuminen meinaa onnistua.

Näitä ovia voi sulkea tietysti sillä, että tekee tekemättömät asiat valmiiksi. MUTTA. Elämässä tulee kokoajaan uusia asioita muistettavaksi, joten ovia aukeaa kokoajaan lisää, kaikkia ovia ei saa koskaan kiinni pysyvästi. Elämä kun on valmista yksilön kohdalla vasta sitten, kun tuhkat on kolattu uunista purkkiin.

Jotta kuolemaan asti ei tarvitsisi odotella mielen ovien sulkeutumista ja  rentoutumista,  niin käytetään  ovien sulkemiseen tutkittua tietoa ja psykoterapian ammattilaisten vinkkejä.

Ensisijainen työkalu ovien sulkemiseksi on klassinen ja tuttu LISTAN KIRJOITTAMINEN.



On huomattu, että asioiden kirjoittaminen kalenteriin tai muistilapulle sulkee mielen avoinna olevat ovet, jolloin mieli rentoutuu. 




Uni on tärkeää ja sen varmistamiseksi on hyvä tehdä voitavat asiat. Listan kirjoittaminen on yksi rauhallisen yöunen varmistaja, huolten poistaja. Moni tuntee varmasti HUOLIPÄIVÄKIRJAN.  Se toimii ovien sulkijana, listaamisen periaatteella. Kannattaa kokeilla, jos nukahtamisvaikeudet, yölliset heräämiset ja aamuyön unenpuute heikentävät laadukasta yöunta.
 
Tässä muutama linkki huolipäiväkirja-aiheesta (Googlettamalla näitä löytyy runsaasti lisää):

1. Älä anna huolten valvottaa
2. Unta etsimässä, huolipäiväkirja
2. Muistipuisto, huolipäiväkirja

Listojen ja huolien kirjoittaminen siis sulkee mielen auki olevat ovet ja rauhoittaa elämään hetkessä, nauttimaan elämästä.

Listoista vähän lisää kertoo mm. psykoterapeutti Ronnie Grandell kirjassaan Itsemyötätunto. Hänen mukaansa kannattaa ylläpitää kahta listaa. Toiseen kerätään kaikki huolestuttavat asiat ja hoidettavat tehtävät. Toiseen taas kirjoitetaan vain ne asiat, mitä täytyy tehdä tiettynä päivänä.

Lista voi sijaita puhelimessa, läppärillä, ruutupaperilla tai kauppalistan takana, toteutuksella ei ole väliä, kunhan keskeneräiset asiat on lueteltu.

Lyhyelle listalle siirretään tehtäviä pidemmältä listalta aina kerralla kolme kappaletta. Silloin mielestä saa suljettua kaikki muut asiat ja vain nuo kolme tehtävää ovat työstössä.


Kun ihminen keskittyy kerralla hoitamaan vain yhtä asiaa kunnolla, tapahtuu tutkitusti vähemmän virheitä ja ongelmanratkaisukyky paranee. Grandell kertoo Harold Pashlerin tutkimuksesta, jonka mukaan multitaskaaminen laskee suorituskykyä verrannollisesti siten kuin Harvardin yliopiston opiskelijan ongelmanratkaisukyky putoaisi 8-vuotiaan tasolle.



Jos on kaipuu lisätä elämään liikuntaa, kasviksia, säännöllistä ruokailua, lepoa tai jotain muuta, minkä katsot edistävän hyvää oloasi, kannattaa nekin nostaa listalle. Monesti omia ruokailutottumuksia ja säännöllisen liikunnan puutetta moititaan ja soimataan itselle ja asia kaihertaa mieltä, mutta silti niitä on vaikea saada järjestettyä elämäänsä.

Kun listassa/kalenterissa lukee: "Syö porkkana", se edistää kasvispitoisuutta ruokavaliossa mukavasti. Ja tottakai sekin tuo tyydytystä, kun porkkana on syöty ja listalla olevan asian voi viivata tehdyksi.





(Kuvat Pixabay: Mohamed Hassan,Gerd Altman, 
Karolina Grabowska, LUMEN, Rita E, Alexas Fotos )

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti